Akné a životospráva

Staré mýty o čokoláde a iných sladkostiach, ktoré zhoršujú akné, sú už dávno prekonané. Platí, že pokiaľ ste si sami odpozorovali nepriaznivý vplyv niektorých potravín na kožu, tak ich vynecháte zo svojho jedálnička.

Žiadna špeciálna diéta na liečbu akné neexistuje. Všeobecne sa odporúča vyvážená, ľahko stráviteľná strava, so zníženým obsahom tukov a cukor, s dostatkom čerstvého ovocia a zeleniny. Netreba zabúdať ani na pravidelný pitný režim, a denne vypiť aspoň 2 litre tekutín. Ideálna je čistá, neperlivá voda.

Nedostatok spánku pleti všeobecne škodí. Ak málo spíme, pokožka sa nestačí zregenerovať, a stáva sa menej odolnou voči rôznym vplyvom prostredia. Fajčenie je ďalší z faktorov, ktoré negatívne vplývajú na aknóznu pleť. Vplyvom nikotínu dochádza k stiahnutiu drobných kožných cievok, koža je horšie zásobovaná krvou, a nedostatočne sú z nej odvádzané toxické látky, čo celkový stav zhoršuje.

Hoci je za vznik akné zodpovedná predovšetkým genetika a produkcia hormónov, stav našej pleti vieme ovplyvniť i správnymi potravinami. Ktoré sú v boji proti nepekným vyrážkam tými najlepšími pomocníkmi?

Brazílske orechy

Sú mimoriadne bohaté na selén - silný antioxidant chrániaci bunky pred zápalom, navyše prispievajúci k zachovaniu elasticity pokožky. Selén znásobuje svoju silu v kombinácii s vitamínom E a A. Pridajte si preto k brazílskym orechom na tanier i papriku a mandle. Mimochodom, už dva brazílske orechy obsahujú potrebnú dennú dávku selénu.

Potraviny s vysokým obsahom betakaroténu

Betakarotén (je prítomný v oranžovom, žltom, červenom ovocí a zelenine) sa v tele mení na vitamín A. Ten, ako je dobre známe, priaznivo vplýva na stav pokožky. Odporúčané množstvo je minimálne pol hrnčeka oranžovej, červenej alebo žltej zeleniny denne.

Potraviny s vysokým obsahom zinku

Reč je napríklad o strukovinách, hydine či ustriciach. Nikto nepozná presnú príčinu, no dostatok zinku preukázateľne eliminuje kožné problémy. Predpokladá sa, že zinok vie udržať pod kontrolou uvoľňovanie mužských hormónov, ktoré sú zodpovedné za vznik akné. Okrem toho pomáha telu absorbovať už spomínaný vitamín A.

Potraviny s vysokým obsahom vitamínu E


Najhodnotnejšími zdrojmi vitamínu E sú rastlinné oleje, živočíšne tuky z mäsa, rýb, hydiny a samozrejme orechy. Ak preferujete potraviny s menším počtom kalórií, vyskúšajte listovú zeleninu, prípadne celozrnné pečivo. Nezabudnite, že vitamín E je rozpustný v tukoch, preto sa odporúča jesť ho v kombinácii s nimi.

Potraviny s vysokým obsahom vitamínu C

Pomaranče, paradajky, melóny a iné na vitamín C bohaté potraviny, chránia pleť pred nepeknými jazvičkami spôsobenými akné. Bioflavonoidy, ktoré obsahuje napríklad vnútorná biela vrstva šupky citrusového ovocia, pôsobí protizápalovo a podporuje práve uzdravujúce účinky vitamínu C.

Čomu sa vyhýbať?

Ak sa neviete zbaviť nepekného akné, vyskúšajte zo svojho jedálnička aspoň na istý čas vyradiť už spomínanú bielu múku, zemiakovú kašu a všetko, do čoho sa pridáva veľa cukru. Vedci sa domnievajú, že práve zvýšená hladinu cukru a následne aj inzulínu v krvi podporuje vznik akné a zhoršuje jeho priebeh. Je mylné domnievať sa, že ak už nikdy viac nevezmete do úst šunkovú pizzu, budete mať ukážkovú pleť. Nezabúdajte však, že sú to práve potraviny, ktoré napomáhajú udržať hladinu hormónov v rovnováhe a tým ovplyvňovať stav vašej pokožky.

Odporúčané produkty